Moeite met spellen, maar niet met lezen: toch dyslexie?
Als een leerling ernstige en hardnekkige spellingproblemen heeft, maar geen leesachterstand, is het dan ook dyslexie?
Wij vroegen het dr. Sebastián Aravena. Hij legt uit: "Het korte antwoord is ‘ja’. Je krijgt een diagnose dyslexie- (en een dyslexieverklaring), als er sprake is van zeer ernstige en hardnekkige leesproblemen en/of spellingproblemen zonder een voor de hand liggende oorzaak (zoals een zintuigelijke belemmering). Dat is dus ook bij spellingproblemen zonder leesachterstand. Soms noemt men het dan dysorthografie om te laten blijken dat de moeilijkheden zich beperken tot de spelling. Tot zover is het tamelijk overzichtelijk. Toch is het zinvol er iets meer over te weten (en hieronder dus ook het langere antwoord te lezen)."
Verder lezen
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Strips lezen? Jazeker!
Er wordt soms gedacht dat je kinderen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefene
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe
Veelgestelde vraag: 'Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?'
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaa
Leestips om de sleur te doorbreken
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als leerkracht soms op en de spanningsboog van je leerlingen soms ook een stuk korte
Leestips | Mei 2024
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b
NRO Onderzoek | #Book
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zal komend schooljaar (2024-2025) een aantal int
Duurzaam het onderwijs in basisvaardigheden verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over de ondersteuning van leerlingen. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar z
Onderzoeksproject Leeswinst: leesproblemen vroeger voorspellen
Leesproblemen voorspellen nog voordat kinderen kunnen lezen? Dat zou natuurlijk geweldig zijn! Om kinderen met leesproblemen in de toekomst nóg beter