Leesvaardigheid in vrije val: pak leesachterstand op jonge leeftijd bij de basis aan
Waar we in 2018 dachten dat dat het dieptepunt was, lieten de nieuwe PISA-resultaten zien dat de bodem helaas nog niet is bereikt. Maar liefst een derde van de Nederlandse 15-jarigen loopt het risico laaggeletterd het onderwijs te verlaten. In 2018 was dit nog een kwart.
Het aanhoudend lerarentekort blijft een groot knelpunt, maar aan de wil van scholen en leerkrachten om de leesvaardigheid van leerlingen te verbeteren ligt het zeker niet. In en om het onderwijs zijn inmiddels veel plannen en initiatieven gestart om het lezen een impuls te geven, veelal gericht op leesplezier. Maar is dit voldoende om de dalende lijn te stoppen? Dr. Sebastián Aravena, expert op het gebied van leesvaardigheid, verbonden aan RID Taal Rekenen en auteur van het boek ‘Effectief lees- en spellingonderwijs’ wijst op het belang van de vroege leesontwikkeling van kinderen. Deze is essentieel voor een versterking van de leesbasis en het bieden van gelijke kansen aan leerlingen.
Verder lezen
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Strips lezen? Jazeker!
Er wordt soms gedacht dat je kinderen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefene
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe
Veelgestelde vraag: 'Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?'
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaa
Leestips om de sleur te doorbreken
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als leerkracht soms op en de spanningsboog van je leerlingen soms ook een stuk korte
Leestips | Mei 2024
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b
NRO Onderzoek | #Book
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zal komend schooljaar (2024-2025) een aantal int
Duurzaam het onderwijs in basisvaardigheden verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over de ondersteuning van leerlingen. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar z
Onderzoeksproject Leeswinst: leesproblemen vroeger voorspellen
Leesproblemen voorspellen nog voordat kinderen kunnen lezen? Dat zou natuurlijk geweldig zijn! Om kinderen met leesproblemen in de toekomst nóg beter