Moeite met spellen, maar niet met lezen: toch dyslexie?
Als een leerling ernstige en hardnekkige spellingproblemen heeft, maar geen leesachterstand, is het dan ook dyslexie?
Wij vroegen het dr. Sebastián Aravena. Hij legt uit: "Het korte antwoord is ‘ja’. Je krijgt een diagnose dyslexie- (en een dyslexieverklaring), als er sprake is van zeer ernstige en hardnekkige leesproblemen en/of spellingproblemen zonder een voor de hand liggende oorzaak (zoals een zintuigelijke belemmering). Dat is dus ook bij spellingproblemen zonder leesachterstand. Soms noemt men het dan dysorthografie om te laten blijken dat de moeilijkheden zich beperken tot de spelling. Tot zover is het tamelijk overzichtelijk. Toch is het zinvol er iets meer over te weten (en hieronder dus ook het langere antwoord te lezen)."
Verder lezen
Boekentips om de leesmotivatie een extra impuls te geven
Welke boeken zijn onze toppers om voor te lezen in de klas of je leerling aan te raden zelf te lezen? RID-onderwijsexperts Janneke van Eijndhoven en
Hoe daag ik leerlingen uit die zichzelf al hebben leren lezen?
Soms kunnen leerlingen al lezen voordat het leesonderwijs begint. Er wordt dan vaak gezegd dat ze zichzelf hebben leren lezen, maar dat is onwaarschi
Maak van iedere leerling een gemotiveerde en succesvolle lezer
Iedere leerkracht wil natuurlijk dat zijn of haar groep een échte leesklas wordt. Wij zijn ervan overtuigd dat je van iedere leerling een gemotiveerd
De uitdagingen van leerlingen met een NT2-achtergrond met de Nederlandse letter-klankkoppelingen
Elke taal heeft zijn eigen set klanken. Gemiddeld hebben talen ongeveer 35 verschillende klanken. In het Nederlands hebben we er -afhankelijk van de
Trainers gezocht voor Leesbevorderingsproject #BOOK!
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het NRO starten we komend schooljaar (2024-2025) met #BOOK, een boekenclub voor VSO-scholen (cluste
Herken de belangrijkste 8 symptomen bij een kind met vermoedelijk dyslexie
Waar kan je ,dyslexie, bij een kind aan herkennen? Dit is niet altijd gemakkelijk. Er zijn verschillende aanwijzingen die kunnen duiden op deze leers
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe
Veelgestelde vraag: 'Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?'
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaa
Leestips om de sleur te doorbreken
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als leerkracht soms op en de spanningsboog van je leerlingen soms ook een stuk korte