Moeite met spellen, maar niet met lezen: toch dyslexie?
Als een leerling ernstige en hardnekkige spellingproblemen heeft, maar geen leesachterstand, is het dan ook dyslexie?
Wij vroegen het dr. Sebastián Aravena. Hij legt uit: "Het korte antwoord is ‘ja’. Je krijgt een diagnose dyslexie- (en een dyslexieverklaring), als er sprake is van zeer ernstige en hardnekkige leesproblemen en/of spellingproblemen zonder een voor de hand liggende oorzaak (zoals een zintuigelijke belemmering). Dat is dus ook bij spellingproblemen zonder leesachterstand. Soms noemt men het dan dysorthografie om te laten blijken dat de moeilijkheden zich beperken tot de spelling. Tot zover is het tamelijk overzichtelijk. Toch is het zinvol er iets meer over te weten (en hieronder dus ook het langere antwoord te lezen)."
Verder lezen
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
Verhogen van de leesmotivatie: tips uit de klas van collega's
In september vroegen wij onze nieuwsbriefabonnees om hun tips voor het verhogen van de leesmotivatie bij hun leerlingen met ons te delen. Op deze pag
Leestips | November 2024
Deze maand geven we een aantal boekentips van recent verschenen boeken in verschillende categorieën, die je kunt gebruiken om je leerlingen gemotivee
Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom i
Waarom schrijft mijn leerling sommige woorden nog fonetisch?
Je herkent het misschien wel, je groep-6-leerling past de spellingregels best goed toe, maar schrijft toch nog regelmatig woorden fonetisch. Hoe komt
Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei verhaal (deel 2)
Leerlingen met rekenangst presteren gemiddeld lager op rekentaken. Maar de vraag is: Krijg je last van rekenangst doordat je slecht bent in rekenen e
Rekenangst: kenmerken en oorzaken (deel 1)
“Jongens en meisjes, vandaag ga we even een rekentoetsje doen om te kijken hoeveel jullie nog weten van de afgelopen weken” zegt de juf opgewekt. “O
Hoe en wanneer breng jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart?
Hoe en wanneer brengen je collega's en jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart? Misschien niet een vraag waar je elke dag bij stilstaat, maar
Boekentips om de leesmotivatie een extra impuls te geven
Welke boeken zijn onze toppers om voor te lezen in de klas of je leerling aan te raden zelf te lezen? RID-onderwijsexperts Janneke van Eijndhoven en
Hoe daag ik leerlingen uit die zichzelf al hebben leren lezen?
Soms kunnen leerlingen al lezen voordat het leesonderwijs begint. Er wordt dan vaak gezegd dat ze zichzelf hebben leren lezen, maar dat is onwaarschi