Doorbreek de leessleur!
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als ouder om je kind aan het lezen te houden soms op. En ook de spanningsboog van je kind is vaak een stuk korter. Om je kind toch gemotiveerd te houden, geven wij je een aantal ideeën!
Verder lezen
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Strips lezen? Jazeker!
Er wordt soms gedacht dat je kinderen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefene
Leestips | Mei 2024
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over de ondersteuning van leerlingen. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar z
#BOOK | Jezelf ontwikkelen door lezen
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek coördineert en financiert onderwijsonderzoek. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn een aantal interventies
Onderzoeksproject Leeswinst: leesproblemen vroeger voorspellen
Leesproblemen voorspellen nog voordat kinderen kunnen lezen? Dat zou natuurlijk geweldig zijn! Om kinderen met leesproblemen in de toekomst nóg beter
Start Vestiging Online: Behandeling online net zo effectief als op locatie
Aanvankelijk was online behandelen voor RID een noodgreep om de hulp voor leerlingen met dyslexie door te laten lopen in tijden van Corona. Inmiddels
RID voor de derde keer excellent gecertificeerd voor wetenschap, praktijk, beleid en opleiding
RID is excellent gecertificeerd op het gebied van wetenschap, praktijk, beleid en opleiding door het NKD. RID is al vele jaren aangesloten bij het Ne
Kijk voorbij mijn letters - gebruik jij het dyslexiesignatuur al?
Mensen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met lezen en spellen. Maar ook het beeld dat anderen, bewust of onbewust, hebben bij spelfouten ve
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor