#BOOK | Jezelf ontwikkelen door lezen
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek coördineert en financiert onderwijsonderzoek. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn een aantal interventies geselecteerd waaronder #BOOK. #BOOK is een boekenclub die zich richt op het versterken van leesmotivatie, leesbegrip en de sociaal-emotionele ontwikkeling bij leerlingen op het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). RID voert de interventie uit, deze wordt geëvalueerd door onderzoekers van de VU Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Verder lezen
Help, mijn leerling spiegelt letters!
Wanneer kinderen leren lezen en schrijven, is het in het begin voor velen nog lastig de tekens altijd goed te onderscheiden en herkennen. Wat nu als
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
Verhogen van de leesmotivatie: tips uit de klas van collega's
In september vroegen wij onze nieuwsbriefabonnees om hun tips voor het verhogen van de leesmotivatie bij hun leerlingen met ons te delen. Op deze pag
Leestips | November 2024
Deze maand geven we een aantal boekentips van recent verschenen boeken in verschillende categorieën, die je kunt gebruiken om je leerlingen gemotivee
Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom i
Waarom schrijft mijn leerling sommige woorden nog fonetisch?
Je herkent het misschien wel, je groep-6-leerling past de spellingregels best goed toe, maar schrijft toch nog regelmatig woorden fonetisch. Hoe komt
Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei verhaal (deel 2)
Leerlingen met rekenangst presteren gemiddeld lager op rekentaken. Maar de vraag is: Krijg je last van rekenangst doordat je slecht bent in rekenen e
Rekenangst: kenmerken en oorzaken (deel 1)
“Jongens en meisjes, vandaag ga we even een rekentoetsje doen om te kijken hoeveel jullie nog weten van de afgelopen weken” zegt de juf opgewekt. “O
Hoe en wanneer breng jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart?
Hoe en wanneer brengen je collega's en jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart? Misschien niet een vraag waar je elke dag bij stilstaat, maar
Boekentips om de leesmotivatie een extra impuls te geven
Welke boeken zijn onze toppers om voor te lezen in de klas of je leerling aan te raden zelf te lezen? RID-onderwijsexperts Janneke van Eijndhoven en