Wetenschappelijk onderzoek: invloed aandachtsprocessen op het lezen
RID hecht veel belang aan wetenschappelijk onderzoek naar dyslexie en dyscalculie. Wetenschappelijke kennis over dyslexie en dyscalculie helpt ons zo goed mogelijke zorg te bieden. Daarom werken wij samen in verschillende projecten van de Universiteit van Maastricht, de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.
Het onderzoek ‘the role of attentional processes in reading’ komt voort uit een samenwerking tussen RID, de Universiteit van Maastricht en de Universiteit van Londen (Birkbeck College)*. Dit project wordt uitgevoerd door Giada Guerra, een PhD-student die op dit onderwerp promoveert.
Verder lezen
Boekentips om de leesmotivatie een extra impuls te geven
Welke boeken zijn onze toppers om voor te lezen in de klas of je leerling aan te raden zelf te lezen? RID-onderwijsexperts Janneke van Eijndhoven en
Hoe daag ik leerlingen uit die zichzelf al hebben leren lezen?
Soms kunnen leerlingen al lezen voordat het leesonderwijs begint. Er wordt dan vaak gezegd dat ze zichzelf hebben leren lezen, maar dat is onwaarschi
Maak van iedere leerling een gemotiveerde en succesvolle lezer
Iedere leerkracht wil natuurlijk dat zijn of haar groep een échte leesklas wordt. Wij zijn ervan overtuigd dat je van iedere leerling een gemotiveerd
De uitdagingen van leerlingen met een NT2-achtergrond met de Nederlandse letter-klankkoppelingen
Elke taal heeft zijn eigen set klanken. Gemiddeld hebben talen ongeveer 35 verschillende klanken. In het Nederlands hebben we er -afhankelijk van de
Trainers gezocht voor Leesbevorderingsproject #BOOK!
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het NRO starten we komend schooljaar (2024-2025) met #BOOK, een boekenclub voor VSO-scholen (cluste
Herken de belangrijkste 8 symptomen bij een kind met vermoedelijk dyslexie
Waar kan je ,dyslexie, bij een kind aan herkennen? Dit is niet altijd gemakkelijk. Er zijn verschillende aanwijzingen die kunnen duiden op deze leers
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe
Veelgestelde vraag: 'Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?'
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaa
Leestips om de sleur te doorbreken
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als leerkracht soms op en de spanningsboog van je leerlingen soms ook een stuk korte